Herken je het ongemakkelijke gevoel- als er iemand over jouw grens is gegaan? Voel je dat je dichtklapt of dat je diep van binnen verdrietig wordt of misschien word je er gewoon boos om als mensen dat bij je doen?
Toch is het belangrijk om te leren hoe je effectief kunt omgaan met deze situaties.
Het is echter essentieel om te leren hoe je effectief kunt omgaan met deze problematiek. Dit is nodig om je eigen welzijn te beschermen en gezonde relaties te behouden.
Grenzen aangeven , ik weet het … het is lastig en het ligt gevoelig.
In deze blog neem ik je mee in een paar voorbeelden en een paar adviezen mee om met BEGRENZEN om te gaan.
1 .Communiceer Duidelijk: Wanneer een collega of leidinggevende op je werk je grenzen overschrijdt, is het belangrijk om duidelijk en assertief te communiceren. Geef aan welk gedrag onacceptabel is en benoem de gevolgen van het overschrijden van jouw grenzen. Blijf kalm en respectvol, maar wees wel assertief over wat je nodig hebt.
✔️ Heb je een eigen praktijk of winkel? Werk je in de Zorg sector: Laat je niet schofferen. Als mensen(je klanten) gaan vloeken of je gaan beledigen? Handel dan adequaat en zeg tegen die degene dat je deze manier van praten niet accepteert. Ik hanteer de regel in mijn eigen praktijk “wie goed doet goed ontmoet” We leven in een tijdzone dat er veel gebeurt in onze maatschappij. Ik merk dat mensen steeds meer een kort lontje hebben en mensen hebben tegenwoordig een eisen pakket. Dat wil niet zeggen dat jij aan hun eisen moet of hoeft te voldoen.
Ooit heeft een klant mij uitgescholden en daarna ging diegene nog lekker door via de mail . Ik gaf mijn grens aan : Ik stuurde een mail dat de samenwerking tussen ons was verbroken en dat ik een beroep heb waarin ik mensen ondersteun en adviseer en dat ik van niemand accepteer dat ze mij uitschelden. Ik wenste haar veel succes in haar zoektocht voor haar problematiek.(ik hoorde daarop NIETS meer)
Een ander voorbeeld was dat een klant vond dat ik haar niet goed ondersteunde, ze wilde als ze mij mailde dat ik meteen advies gaf en ze vond dat ik met mijn heldere gaven haar niet 1,2,3 vertelde HOE zij haar probleem moest oplossen. Toen ik haar netjes advies gaf (na een paar dagen )stuurde ik haar een factuur met een SOS tarief. Nou dat vond ze idioot- want ze stelde alleen maar een vraag- en waarom betalen? Ik hoorde 4 weken niets. Tot -op een dag …..-ik ontving een bos bloemen met een kaartje erbij: Petra ik heb mij schandalig gedragen tegen jou. Ik weet niet wat mij bezielde. Duizend maal excuus ik slaap er niet van en ik schaam mij kapot. Sorry sorry xxxx . Toen heb ik haar gebeld en ze brak in huilen uit. Het voorbeeld van hierboven laat zien dat er een grote SORRY is geweest en een inzicht van zelfreflectie: ik ben over de scheef gegaan. Deze dame kon gewoon weer terug in mijn praktijk komen.
2. Stel Grenzen Wees proactief in het stellen van grenzen en maak deze zo nodig expliciet. Dit kan variëren van het aangeven van je beschikbaarheid buiten kantooruren tot het vaststellen van verwachtingen met betrekking tot de hoeveelheid werk die je kunt aannemen. Zorg ervoor dat anderen weten wat wel en niet acceptabel is. Dit werkt zowel zakelijk als privé.
✔️ Ik hoor dikwijls van mijn klanten dat hun baas/leidinggevende hen geregeld in de avonduren mailt of apt. Dan is mijn advies : praat met je baas/leidinggevende erover. Wat verwacht hij of zij van jouw beschikbaarheid over jouw zakelijke deel (kantooruren) en je privé tijd? Communiceer…
Ook is het belangrijk om duidelijk te zijn als je een eigen zaak/bedrijf/winkel/praktijk hebt/bezit Geef duidelijk aan wanneer jij beschikbaar bent.
Geef je werkende uren door aan je klanten. Dat houdt in: jouw vrije avonden zijn jouw vrije avonden , jouw weekenden zijn jouw vrije weekenden en de feestdagen zijn jouw vrije feestdagen. Dus je communiceert dat je na je werkuren NIET beschikbaar bent om te antwoorden/advies te geven. En in jouw werktijd antwoord je dan weer terug.
3. Zoek ondersteuning : Als het lastig is om zelf met de situatie om te gaan, zoek dan ondersteuning bij een leidinggevende, HR- professional of een Vertrouwenspersoon op het werk .Samen kunnen jullie mogelijke oplossingen bespreken en een plan van aanpak opstellen om de grensoverschrijding aan te pakken.
4. Hou je Emoties onder Controle : Ja dit is behoorlijk lastig want je bent nog steeds een mens-geen robot. Hoewel het begrijpelijk is dat grensoverschrijding emoties kan oproepen, is het belangrijk om kalm te blijven en professioneel te reageren . Vermijd het maken van impulsieve beslissingen of uitlokken van conflicten . (Tel tot 10 of loop gewoon naar het toilet)
Neem de tijd om je gedachten te ordenen voordat je reageert.
✔️ Dikwijls is het zo dat ik vanuit mijn praktijkervaring WEET wat er speelt onder die emotie.
Er is een reden waarom je zo reageert. Er is een reden waarom het je zo een pijn doet. Er is een reden waarom je zo boos reageert .
Door die reden te onderzoeken en het aan te gaan (met een Coach bv ) krijg je inzicht in je handelen. Als je het waarom weet dan lucht het zo lekker op. Het geeft ruimte..in je hoofd en in je lijf.
5. Blijf Assertief: Geef duidelijk aan wanneer iemand over je grenzen gaat en benoem het specifieke gedrag dat je ongemakkelijk maakt. Sta stevig in je schoenen en laat je niet intimideren.
6. Stel Consequenties Vast: Als iemand herhaaldelijk je grenzen blijft overschrijden, overweeg dan om consequenties te stellen aan dit gedrag. Dit kan variëren van het verminderen van de tijd die je met die persoon doorbrengt tot het verbreken van de relatie als het gedrag niet verandert.
7. PRAAT : Praat EROVER met vrienden, familieleden .
8. Houd afstand indien nodig: Als het niet mogelijk is om de situatie te verbeteren of als jezelf niet veilig voelt?
Wees dan niet bang om afstand te nemen van de persoon die je grenzen overschrijdt. Je welzijn moet altijd prioriteit hebben, soms is het noodzakelijk om jezelf te beschermen door een stap terug te doen. Als jij voelt dat iemand je zo op je ziel heeft getrapt? wat let je om gewoon niet meer om te gaan met die persoon?
Conclusie:
✅ Er zijn verschillende vormen voor grensoverschrijdend gedrag.
Bij grensoverschrijdend gedrag brengt iemand een ander schade toe op fysiek, mentaal of emotioneel vlak.
Dit uit zich in : Seksuele intimidatie, Seksuele misbruik ,Pesterijen, Discriminatie of Agressie (geweld)
En soms kan het voor een ander iets onbenulligs zijn maar voor jou voelt het als over je grens gaan:
Je hebt aangegeven dat je met zijn 2 -en op vakantie gaat en waarheen. .Je hebt dat duidelijk verteld dat je het zo nodig hebt met z/n tweetjes . Het park waar je heen gaat heeft maar 10 bungalows. En dan krijg je een telefoontje: ja ik geef even door dat ik ook heb geboekt dan en dan .(terwijl jij daar met z’n 2 tjes alleen wilt zijn) in dezelfde periode. Dit valt ook over grensoverschrijdend gedrag- men heeft gewoon maling aan jou en respecteert jouw wensen niet.
✅ Weet dus dat het belangrijk om te onthouden dat het stellen en handhaven van grenzen een teken is van zelfrespect en zelfzorg. Door duidelijk te communiceren, assertief te zijn en indien nodig ondersteuning te zoeken, kun je effectief omgaan met situaties waarin anderen jouw grenzen overschrijden, zowel zakelijk als privé.
_Heb een fijne dag_
Liefs Petra
Recente reacties